4.12.2015

Kruidnoten - holenderskie pierniczki

Holenderskie pierniczki, tradycyjnie wypiekane i rozdawane dzieciom 5. grudnia. Podobno nie powinno się ich układać grzecznie na talerzyku, lecz rozsypywać jak ziarno, ponieważ są symbolem płodności. Według autorki Addio Pomidory są to najszybsze pierniczki świata. Nie do końca się zgodzę, bo robienie kuleczek jest dosyć czasochłonne, ale naprawdę warto :) Chrupiące, na jednego gryza, w smaku przypominają trochę szwedzkie Kolasnittar w wersji piernikowej i kulkowej.


Drastycznie ograniczyłam cukier i w takiej wersji dla mnie są w sam raz!

Składniki na ok. 40-50 pierniczków:

115 g mieszanki mąk bezglutenowych, u mnie:

  • 20 g mąki ryżowej
  • 30 g mąki kukurydzianej
  • 50 g mąki owsianej
  • 15 g mąki gryczanej (można również w innych proporcjach)
około 1 łyżeczka przyprawy do pierników, u mnie:
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/2 łyżeczki imbiru
  • 1/4 łyżeczki mielonych goździków
  • 1/4 łyżeczki kardamonu
  • 1 listeczek gwiazdki anyżu, rozgnieciony


1/2 łyżeczki kakao
20 g brązowego cukru
50 g miękkiego masła
1 łyżeczka miodu
2 łyżki mleka
szczypta soli
1/3 łyżeczki sody oczyszczonej

Wszystkie składniki suche wymieszać, dodać masło, miód i mleko, wyrobić gładkie ciasto. Odrywać kawałeczki i formować malutkie kuleczki (wielkości orzecha laskowego). Włożyć do piekarnika rozgrzanego do 160 stopni bez termoobiegu, piec 15-18 minut. Po upieczeniu są bardzo miękkie, później twardnieją na tyle, że można je bez problemu przenieść na talerzyk rozsypać. Nie wiem, czy później twardnieją jeszcze bardziej - u mnie nie zdążyły.




1 komentarz: